Naujienos

Nuo 2014-ųjų Lietuvos keliuose įsigalios nauji standartai – ekologiškas vairavimas

2013 m. vasario 21 d.

earth-1389719_960_720-9cac6467fd9e2c79e9b023b66fd6cf02.png

       Daugelyje Europos Sąjungos šalių ekonomiškas arba kitaip dar vadinamas ekologiškas vairavimas jau ne naujiena daugiau kaip dešimtmetį. Nuo šių metų gruodžio 31 d. bus tikrinamos ir vairuotojų, laikančių egzaminus valstybės įmonėje „Regitra“, teorinės ekologiško vairavimo žinios ir praktiniai įgūdžiai.
      2012 m. lapkritį Europos Komisijai patvirtinus direktyvos dėl vairuotojų pažymėjimų išdavimo pakeitimus (Komisijos direktyva 2012/36/ES 2012 11 19) buvo papildyti vairavimo egzamino vertinimo reikalavimai, susiję su ekologišku vairavimu.
      Direktyva nurodo, kad egzaminą laikantys vairuotojai turi važiuoti taip, kad būtų užtikrinta sauga, mažinamas degalų naudojimas ir išmetamųjų teršalų kiekis įsibėgėjant, lėtėjant, važiuojant į įkalnę ir nuokalnę, prireikus perjungiant pavaras. Dokumente taip pat apibrėžiama, jog egzamino vertintojas turi stebėti, ar vairuotojai, važiuodami saugiai ir taupiai, atsižvelgia į sūkių skaičių per minutę ir atitinkamai perjungia pavaras, stabdo ir didina greitį.
      „Regitra“ ir vairavimo mokymo įstaigos per šiuos metus turi pasiruošti naujovėms. Mes koreguosime vairuotojų egzaminų vertinimo kriterijus, turime papildyti teorijos egzamino klausimyną, taip pat daugiau nei šimtui egzaminuotojų surengti praktinius ir teorinius mokymus,“ – apie pasirengimą pasakoja „Regitros“ generalinio direktoriaus pavaduotojas Saulius Šuminas.
      Vairavimo egzamino metu bus kreipiamas dėmesys į tai, ar egzaminuojamasis sugeba pademonstruoti ekologiško vairavimo techniką ir įgūdžius. Pirmoji pavara, kaip moko ekonomiško vairavimo mokykla, automobilis turi tik pajudėti iš vietos, o, pasiekus 10 km/h greitį, turėtų būti perjungiama antroji pavara, kuria automobilis įsibėgėti turėtų ne daugiau kaip iki 20 km/h. Automobiliui pasiekus 50 – 60 km/h greitį, rekomenduojama perjungti jau penktąją pavarą, jei tai leidžia automobilio techninės charakteristikos.
     Nuo kitų metų vairuotojams, laikantiems teorijos egzaminą, taip pat teks atsakyti į klausimus apie ekonomišką vairavimą. Planuojama, kad egzamino klausimyne šia tema bus apie 3-5 klausimus.
     „Ekonomiškas arba ekologiškas vairavimas – tai modernus vairavimo būdas, kurio pradininkais laikomi skandinavai. Jo pagrindiniai principai – važiuoti ir taupiai, ir saugiai, tausojant automobilį, degalus, o tuo pačiu mažiau kenkiant aplinkai ir sveikatai,“ – sako S. Šuminas.
      Pasak specialisto, yra keletas, taip vadinamų „auksinių“ ekologiško vairavimo taisyklių. Pirmiausia, tai gebėti numatyti eismo srautą ir prie jo prisitaikyti, vengiant bereikalingo stabdymo ir greitėjimo. Kiti svarbūs faktoriai – tai pastovaus greičio pasirinkimas naudojant maksimaliai aukštą pavarą, oro slėgio patikrinimas padangose bent kartą per mėnesį ar prieš kiekvieną ilgesnę kelionę. Norint sutaupyti kuro, reikia sugebėti maksimaliai išnaudoti kinetinę energiją.
      „Išties, eisme pasitaiko situacijų kai reikia staiga padidinti greitį, kad būtų išvengta pavojaus. Tokiais atvejais galioja taisyklė – saugumas pirmiausia. Net ir po staigaus įsibėgėjimo galima šiek tiek sumažinti kuro sąnaudas perjungiant aukštesnę pavarą ar vieną pavarą praleisti, pavyzdžiui, po trečios – jungti penktą,“ – pataria S. Šuminas.
      Ar vairuoja ekonomiškai, gali nesunkiai įvertinti kiekvienas vairuotojas, palyginęs realias sunaudojamo kuro sąnaudas su automobilio gamintojo nurodytomis vidutinėmis kuro sąnaudomis. Jei realios degalų sąnaudos viršija nurodytas gamintojo, reiškia, kad dėl to gali būti kalti ir automobilio vairuotojo vairavimo įpročiai.


      Informacija parengta pagal VĮ "Regitra"